perjantai 8. tammikuuta 2016

Saunan muodonmuutos

Sauna on meillä ollut ihan alkuperäisessä kuosissaan, emmekä ole sille tehnyt vielä muuton jälkeen juuri mitään muuta, kuin monta hyvää remonttisuunnitelmaa hienosta saunaosastosta tulevaisuuden päiville.
Meillä saunotaan monta kertaa viikossa, mutta saunan tunnelma hipoo nollalukemia.
Kirkas vanha kattolamppu häikäisee lauteilla istuessa suoraan silmiin. Jo pelkän lampun vaihtaminen olisi iso plussa.

Joulun tienoilla pohdin saunan uudistusta pienellä budjetilla.

Prisman saunatarvikeosastolla ihastuin mustaan saunapenkkiin. 
Myös uusi saunakiulu puisine kahvoineen ja kauhoineen ihastutti.
Lauteita voisi myös piristää uusilla liinavaatteilla ja saunatyynyllä!

Ja näin se ajatus sitten lähti.
Nimittäin pieneen saunan uudistukseen, pieneen pintaremonttiin.



Saunan lauteet olivat mielestämme oikein siistit ja hyvässä kunnossa, joten päätimme, että niille emme tee mitään.
Seinät, katto ja saunan ovi nuppeineen saisi mustan värin pintaansa.

Valitsimme sävyksi Tikkurin Supi Arctik saunavahan helmiäishohtoisella pinnalla.
Syvä musta sävy kimaltaa kauniisti, kuin jäähile ja samalla muodostaa saunatilan seiniin ja kattoon vettä ja likaa hylkivän suojapinnan.

Seinät ja katto maalattiin kokonaisuudessa kolme kertaa.

Saunan vanha kattolamppu sai lähteä ja tilalle laitoimme ledit takaseinän lauteen taakse.

Seuraavaksi ennen ja jälkeen kuvat meidän aikaan saannoksista.









Tämän pienen pintaremontin myötä on saunassa vihdoin aivan ihana rentouttava tunnelma.
En olisi ihan uskonut, että näin suuren muutoksen saa aikaa pelkällä maalipensselillä ja muuttamalla hieman valaistusta.

Lauteilla istuessa valo tulee selän takaa ja luo juuri sopivan valaistuksen ja tunnelman. 
Lisätunnelman luojaksi laitoimme vielä vastapäiseen seinään mustan kynttilälampetin. Lauteilla istuessa ja tuikkua katsellessa saunassa on juuri oikea rentouttava tunnelma, mitä kovasti kaipasimme.

Melko pienellä voi aikaan saada suurta.

Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua!

-A-















12 kommenttia:

  1. Onpas todella kiva muutos :). Hyviä löylyjä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Nyt sitä nauttii löylyistä ihan eri tunnelmissa :)

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kysynpä vielä semmoisen asian, että miten noiden ledien virta on vedetty? Miehelle tätä esittelin, kun meidänkin saunaan haluaisin tuollaiset ledit, niin hän heti mietti, kuinka niiden johdot on laitettu? Kun ilmeisesti ette paneeleita irttoittaneet ja upottaneet johtoja?

      Poista
    2. Anteeksi Jossu myöhäinen vastaus! Ledit on upotettu selkänojan taakse pieniin palikoihin ja johdot vedetty selkänojaa pitkin. Johdoissa on käytetty mustaa sähköteippiä ja suojakumia.

      Poista
  3. Upea muutos! Täälläkin sauna kaipisi pientä muutosta, vähän samansuuntaista olen itsekkin miettinyt. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiva kuulla! <3
      Suosittelen. Näin pienellä vaivalla saa uuden tuntua ja tunnelmaa vanhaan saunaan. :)

      Poista