keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Keittiön uudet tuulet

Mielessäni on jo jonkin aikaa pyörinyt ajatus vanhojen keittiön yläkaappien poistamisesta ja tilalle toivoin avohyllyjä, jossa voisin säilyttää kauneimpia käyttötavaroita ja astioita.
Sain vihdoin mieheni suostuteltua ajatukselle ja viimeviikonloppuna ryhdyimme tuumasta toimeen.

Ensimmäiseksi ennen varsinaista remonttia aloitin urakan kaappien tyhjentämisellä sekä astioiden ja tavaroiden minimoimisella. 
Vain käytössä olevat astiat, lautaset ja juomalasit, kipot ja kupit oli mahduttava alakaappeihin.

Liesituuletinkin oli jo sanonut itsensä irti tehtävästään, joten samalla olisi hyvä syy uusia sekin.


Yllä kuva vanhasta keittiöstä ennen yläkaappien purkuhommia. 
Niin kuin kuvasta näkyy, tavaraa keittiössä riittää ja muutenkin kaipasin avarampaa, modernimpaa ja kodikkaampaa ilmettä tulevalla muutoksella.


Myös välitilan valkoiset kaakelit poistettiin kokonaan. Seinä pakkeloitiin, pohjamaalattiin ja pintamaaliksi valitsin puhtaan vaalean harmaan. Yritin hieman tavoitella betonimaisuutta ja elävää pintaa. Maali on Tikkurilan struktuuripinnoite Tunto Hieno sävy NCS S 2500-N, jonka levitin ronskisti suurella sienellä.


Yläkaappien poiston jälkeen kattoparru tuli paremmin esille. 
Myös välitilan vanha loisteputki lamppu sai purkuhommissa lähteä joten päätimme laittaa kattoon kohdistettavat ledit.
Yleisvalon lisäksi valoa voi kohdistaa kivasti vaikka hyllyille oleviin esineisiin ja seinään, jolloin seinän pinta tulee paremmin esille.


Kun maali oli kuivunut ja valaistus kunnossa pääsin kovasti odottamaani lempipuuhaani,
sisustelemaan ja sommittelemaan uusia hyllyjä seinille ja laittamaan tavaroita esille! 

Tavarat hakee vielä omaa paikkaansa, mutta tässä kuvia miltä meillä näyttää nyt. 
:)








Seinäpinnassa huomaan vielä muutamia korjaamisen kohtia, joita viikonloppuna täytyy sienellä ja maalilla tuputella. Enempi betonisen rosoisuutta olisi voinut tavoitella maalaamalla kahdella sävyllä päällekäin. Me kuitenkin päädyimme hieman hillitympään versioon.

Valaistus katossa on mielestäni todella kiva.  
Ainoastaan vielä himmennin puuttuu, jotta voi säätää tunnelman kohdilleen.

Myös liesituuletin on vielä hakusessa. 
Valkoinen liesituuletin voisi toimia hyvin harmaata seinää vasten.

Liesituulettimen vasemmalle puolelle olisi tarkoitus hankkia valkoinen kaappi kuivatarvikkeille.
Sellainen on myös etsinnässä, mutta vaikeasti löydettavissä, koska toiveenani olisi mitoiltaan standardia keittiökaappia pienempi. Leveydeltään 40cm ja syvyydeltään max 30 cm, koska haluan tilan pysyvän ilmavana.

Tällaista pientä uudistusta meillä on täällä touhuttu.
On ihana saada uutta keittiöön näin ennen joulua. 
:)

Mitä siellä pidetään muutoksesta?
Onko maalisävy mielestäsi onnistunut?

Mukavaa viikkoa toivottelee

-A-









9 kommenttia:

  1. Hienoja muutoksia! Ilme muuttuu kyllä valtavasti ja kauniin avaraa nyt

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Meiju. Tuntuu hyvältä saada uudistusta keittiöön. Varsinkin yrtit tuossa korissa antaa niin kotoisan kokkailutunnelman. :)

      Poista
  2. Voi kun ihana muutos! Minäkin tahtoisin poistaa keittiön yläkaapit, mutta mies vänkää vastaan ja suurin syy vastustukselle on se, että sitten ei ole kuivauskaappia. Onko teillä lavuaarin yläpuolella kuivauskaappi vai missä te kuivaatte tiskatut astiat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jossu!
      Meillä oli ennen kuivauskaapit saarekkeen yläpuolella. Teimme siis keittiöön saarekkeen poistamalla kuivauskaapit ja laittamalla pöytätason tilalle.
      Meillä ei kyllä olisi käyttöä kuivauskaapille. Puhtaat astiat laitan aina astianpesukoneesta suoraan kaappeihin. Ja joskus harvoin jos jotain tiskaan, kuivaan hyvin ja laitan kaappiin. :)

      Poista
  3. Iso peukku täältä muutokselle! Ilme on mielestäni nyt paljon kevyempi ja "raikkaampi" Itse haluaisin myöskin meille avohyllyt, mutta meidän keittiössä on kaappitilaa muutenkin aika vähän, joten muutos ei ole kovin todennäköinen. Avohyllyillä kun en ihan mitätahansa olisi valmis säilyttämään ;)

    VastaaPoista
  4. No tuli kyllä raikas ja ilmava keittiö! :)

    VastaaPoista
  5. Ei ole todellista! Aivan upea muutos! Siis niin hieno ettei mitään rajaa <3 Onnittelut!

    VastaaPoista
  6. Tosi kauniilta näyttää avohyllyt, seinä ja valaistus. Osuipa sopivasti tuo parru, että siihen sai asennettua spotit. Ihailen noita avohyllykeittiöitä keveyden ja ilmavuuden takia. Itsellä vaan on viisi ja puoli korkeaa yläkaappia, joita ilman en mitenkään tulisi toimeen. Ehkäpä pitäisikin joulusiivous tehdä keittiössä ja karsia turhaa tavaraa pois...Mukavaa joulunodotusta!

    VastaaPoista